Pelatihan pembuatan karya ilmiah bagi guru kementerian agama Kabupaten Karanganyar

Yetty Faridatul Ulfah and Uswatun Khasanah and Mukhlis Fatchurrohman and Eva Muslimah and Faurina Nurhanifa (2023) Pelatihan pembuatan karya ilmiah bagi guru kementerian agama Kabupaten Karanganyar. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 7 (1): 17. pp. 157-165. ISSN 2599-0764

[thumbnail of Jurnal_Yetty Faridatul Ulfah_Institut Islam Mamba’ul ‘Ulum Surakarta_2023-17.pdf]
Preview
Text
Jurnal_Yetty Faridatul Ulfah_Institut Islam Mamba’ul ‘Ulum Surakarta_2023-17.pdf

Download (320kB) | Preview

Abstract

Guru sangat berpengaruh terhadap peningkatan kualitas pendidikan nasional. Selain mengajar di kelas, seorang guru sudah selayaknya mengembangkan kompetensi yang juga bertujuan untuk pengembangan diri. Salah satu cara untuk guru dalam mengembangkan kemampuan dan kompetensi adalah mengikuti pelatihan penulisan karya tulis ilmiah. Artikel ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana sikap dan respon para guru Kementerian Agama Kabupaten Karanganyar di lingkungan Madrasah Ibtidaiyah Negeri dan Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah. Hasil dari pelatihan ini adalah para guru cukup responsif dan antusias dengan diadakannya pelatihan karya tulis ilmiah ini. Selain itu, Dari 55 guru, terdapat 20 guru yang akhirnya dapat melanjutkan penelitian yang lebih mendalam mengingat mereka sudah membuat kerangka tulisan yang baik.

Teachers are very influential on improving the quality of national education. In addition to teaching in the classroom, a teacher should develop competencies that also aim for self-development. One of the ways for teachers to develop their abilities and competencies is to take part in scientific writing training. This article aims to recognize the attitudes and responses of the teachers of the Ministry of Religion of Karanganyar Regency in the State Islamic Primary School and Muhammadiyah Primary School. The result of this training is that the teachers are quite responsive and enthusiastic about the holding of this scientific writing training. In addition, there are about 20 teachers who are finally able to continue with more in-depth research considering that they had made a good framework in writing.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Pelatihan, Karya tulis ilmiah, Guru, Training, Scientific writing, Teacher, Elementary school teachers, Teacher training
Subjects: Social and Political Sciences > Education, Law, & Humanities
Depositing User: - Een Rohaeni
Date Deposited: 15 Sep 2023 13:40
Last Modified: 15 Sep 2023 13:40
URI: https://karya.brin.go.id/id/eprint/19586

Actions (login required)

View Item
View Item